GEBRUIKERSADOPTIECYCLUS (GAC)

Home >  Gebruikersadoptiecyclus

De eindgebruiker centraal met de gebruikersadoptiecyclus

Hierbij introduceren wij de Gebruikersadoptiecyclus (de GAC), een methode die BECIS | DIOR heeft ontwikkeld als unique selling point voor veranderings- en implementatietrajecten. Door gebruik te maken van de GAC-methodiek met bijbehorende GAC-Toolkit, kunnen adviseurs deze methode effectief inzetten om de adoptie van nieuwe systemen te versnellen. 

De GAC vindt zijn oorsprong in een anekdote die ooit werd verteld door voormalig directeur Hans Cordfunke over een vismarkt. Een vismarkt is een dynamisch locatie waar veel gebeurd. Hier groeit het vertrouwen door persoonlijke interactie, de kwaliteit van de producten en positieve ervaringen die zich over tijd opbouwen. De markt past zich aan de veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld door extra vangsten aan te bieden als er plotseling meer vraag is naar een specifieke vissoort. Zo evolueert ook technologie: naarmate de behoeften van gebruikers duidelijker worden, passen systemen zich aan en verbeteren ze. Naarmate meer gebruikers positieve ervaringen delen, groeit het vertrouwen in het systeem. Onder water speelt er veel meer af. Zo weerspiegelt de GAC het natuurlijke proces van aanpassing en het opbouwen van vertrouwen. Dit is de sleutel tot succesvolle gebruikersadoptie. 

De GAC is een methodiek die zich richt op het vergroten van commitment en draagvlak onder gebruikers op strategisch, tactisch en operationeel niveau. De gebruiker staat centraal, waarbij op basis van verschillende gebruikerstypen een gerichte aanpak kan worden ontwikkeld om een verandering succesvol te adopteren. De gebruikersadoptiecyclus combineert verschillende vormen van weerstand met diverse gebruikerstypen en leerstijlen. Deze integrale benadering biedt de adviseur waardevol inzicht in hoe verschillende groepen gebruikers het beste kunnen worden ondersteund in hun leer- en veranderproces. 

Waarom de BECIS | DIOR gebruikersadoptiecyclus?

In het kort: 

  • De gebruikersadoptiecyclus geeft BECIS | DIOR-adviseurs (in opleiding) de handvatten om maatwerk te leveren en deze aanpak toe te passen op een manier die bij de opdrachtgever past.  

  • BECIS | DIOR-adviseurs (in opleiding) dragen de verandering uit en spelen in op signalen uit de organisatie – op strategisch, tactisch en operationeel niveau. 

  • Persoonlijke aandacht voor de verschillende soorten medewerkers waarbij rekening wordt gehouden met de leerstijlen en gebruikerstypen.  Zo kan een adviseur een gerichte aanpak opstellen om draagvlak en commitment onder gebruikers en andere stakeholders te vergroten.  

  • BECIS | DIOR-adviseurs (in opleiding) zijn multi-inzetbare krachten die geselecteerd zijn op hun capaciteit om snel informatie op te nemen en hiermee aan de slag te gaan. 

  • De gebruikersadoptiecyclus werkt vanuit een combinatie tussen vormen van weerstand  met daaraan gekoppeld vier kernvragen: waarom, wat, hoe, en dan? Een gebruiker kan op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau weerstand bieden in de richting van een van deze vragen. Met de gebruikersadoptiecyclus zijn BECIS | DIOR adviseurs (in opleiding) in staat deze aspecten te combineren om tot een gerichte en doelmatige aanpak te komen voor de organisatie.   

Opdrachtgevers

  • Havenbedrijf Rotterdam: Office365-adoptie 

Medewerkers aan het woord: 

David: “Tijdens mijn opdracht op het ministerie kreeg ik te maken met weerstand van enkele dossierhouders. Een van de dossierhouders had een negatief sentiment in de adoptie van SharePoint 2019 en bleef liever werken op zijn persoonlijke netwerkschijf. Tijdens een open gesprek met hem hierover kwam in eerste instantie de onderliggende oorzaak van weerstand niet naar boven.  Ik besloot hierop de GAC-Toolkit in gebruik te nemen. Door de GAC-Toolkit te gebruiken kon ik inzichtelijk maken met welk gebruikerstype ik te maken had. Door deze toe te passen kon ik tot een passende aanpak komen om de oorzaak van de weerstand te achterhalen en daarmee een passende aanpak realiseren om de dossierhouder mee te nemen in het verandertraject.”

Rosanne:Als implementatiemanager stond ik voor de uitdaging om een verandering te implementeren die over de span van 3 jaar meermaals was uitgesteld. De medewerkers hadden hier dus weinig tot geen vertrouwen in en de weerstand was groot. Ik heb de GAC ingezet om een aanpak te vinden om het vertrouwen terug te winnen en de weerstand te verminderen. De GAC gaf mij een fijn overzicht van de belangrijke vragen die ik moest stellen om van start te gaan. Ik begon met een grondige analyse van de bestaande weerstand en ontdekte dat het gebrek aan vertrouwen vooral voortkwam uit een onduidelijk verleden en weinig betrokkenheid bij eerdere initiatieven. Door de GAC in te zetten, kon ik een communicatiestrategie opzetten die gefocust was op transparantie en het meenemen van de gebruikers in het proces en resultaten. Daarbij heb ik gebruikerstypen geraadpleegd om de kennisdeling passend te maken bij het team wat ik voor mij had. Dit zorgde ervoor dat medewerkers het vertrouwen langzaam terugvonden, maar ook dat de sfeer een stuk verbeterde. De GAC heeft geholpen voor een goede basis om samen positief een verandering door te maken.”