In verband met de coronacrisis werken onze collega’s al een aantal weken vanuit huis. Graag delen onze adviseurs een inkijkje in het thuiswerken. Deze week deelt adviseur in opleiding Ilja Boot haar ervaringen in het thuiswerken. Zij is voor BECIS | DIOR onder andere bezig met het maken van een e-learning.

 “Om toch mijn zogeheten vitamine S(sociaal) op peil te houden plan ik daardoor koffiemomentjes in met collegaen vrienden”

Mijn naam is Ilja Boot, en ik ben momenteel bij BECIS | DIOR werkzaam op interne projecten. Een aantal weken terug heb ik de rol van projectleider aangewezen gekregen voor het project Digitale dienstverlening BECIS. Dit project richt zich op het creëren van producten en diensten die organisaties te ondersteunen bij de implementatie van digitaal werken op afstand en andere uitdagingen die de Corona-uitbraak met zich meebrengt. 

Hoe bevalt het thuiswerken bij je? En wat is je hierbij opgevallen?

Het thuiswerken bevalt mij ondertussen prima. In het begin was het echter wel aanpassen en wennen. Aan de ene kant lukte het mij om werk af te krijgen in een ochtend in plaats van een hele dag er voor nodig te hebben, aan de andere kant mis ik de interactie met collega’s. Ik ben het gelukkigst als ik gestimuleerd wordt door verschillende prikkels in een dynamische omgeving. 

Doordat je thuis de hele dag achter je laptop zit, heb je veel minder prikkels. Na twee weken thuiswerken veranderde ik van opdracht en kwam ik op interne projecten bij BECIS. Om voor mezelf te zorgen genoeg prikkels en afwisseling te krijgen, ben ik bij meerdere projecten betrokken (geweest). Daarnaast levert de projectgroep Digitale Dienstverlening BECIS elke 2 à 3 weken een nieuw product op, waardoor je steeds met andere onderwerpen te maken hebt en op die manier het interessant kan houden.  

Normaliter moet ik in mijn agenda een avond blokken voor wat ‘me-time’, daarentegen heb ik in de afgelopen periode mijn agenda nog geen enkele keer hoeven openen. Ondanks dat het minder makkelijk is om vrienden in een andere stad op te zoeken, merk ik dat ik daardoor meer interactie heb met mensen in mijn nabije omgeving. Om toch mijn zogeheten vitamine S(sociaal) op peil te houden plan ik daardoor koffiemomentjes in met collegaen vrienden die verder wonen en spreek ik af en toe af om een stukje te wandelen tijdens de lunchpauze of na werk met collega’s en vrienden die dichterbij wonen.   

Welke werkzaamheden doe je in deze periode anders dan normaal?

Ik vind dit moeilijk te vergelijken omdat ik gedurende de coronacrisis bij het interne project Digitale dienstverlening ben aangesloten en dus niet weet hoe een intern project normaal gesproken verloopt. 

Omdat we als projectteam elke 2 à 3 weken producten opleveren zijn er veel brainstormsessies om tot ideeën te komen voor het bedenken van nieuwe producten. Persoonlijk vind ik brainstormsessies heel waardevol en leuk om te organiseren. Nu we door maatregelen niet meer fysiek kunnen brainstormen, brengt dit uitdagingen met zich mee. Het is nu een stuk lastiger om de non-verbale communicatie van mensen te herkennen en hier op in te spelen. Daarnaast blijft het een uitdaging om dezelfde energie te krijgen via een online sessie als wanneer je in één ruimte zit met z’n allen. Om toch een goede brainstormsessie te krijgen, wissel ik af in soort programma om te gebruiken. De ene keer gebruik ik Zash en de andere keer Miro 

Daarnaast werkt het om soms ook gewoon een vrij gesprek te houden en te kijken waar het schip strand; daar komen ook altijd leuke dingen uit! Wil je meer tips over het digitaal samenwerken? Bekijk onze gratis e-learning “digitaal werken op afstand”   https://www.becis.nl/gratis-e-learning-digitaal-werken-op-afstand/

Besteed je in deze periode meer aandacht aan het opslaan van belangrijke informatie?

Dit is een van de aspecten waarbij ik eigenlijk geen verschil merk ten opzichte van de periode voor de maatregelen. Met interne projecten wordt er uitsluitend met Teams gewerkt. In het projectteam wordt er (onder toezicht van Ilona van der Linden :P) voor elk product een map aangemaakt binnen de bestandenpagina van het project. Hierdoor blijft het beheer van informatie goed gewaarborgd.  

Welk tip zou jij aan collega’s geven voor het thuiswerken?

  • Het zijn de kleine dingen die het verschil voor mij maken; zo doe ik elke dag sokken aan waar ik blij van wordt (zie foto). 
  • Pak je koffiemomentjes (fysiek met je partner/huisgenoot/kinderen of digitaal met een collega). Minimaal één keer per dag blokken mijn vriend en ik 10 minuutjes in onze agenda om even naar het ‘koffieapparaat’ te lopen en een praatje te maken. Super leuke onderbreking.  
  • Laat thuiswerken in je voordeel werken. Zo doe ik mijn boodschappen om twee uur in de middag en werk een uurtje langer door in de middag. Of ik doe een aantal oefeningen tussen calls door (ik heb mijn sportlegging toch al aan).  
  • Zorg voor genoeg planten in huis. Extra zuurstof is altijd fijn én het staat leuk; dubbele winst.