IN GESPREK MET: KRISTE HOMAN

In verband met de coronacrisis werken onze collega’s al een aantal weken vanuit huis. Graag delen onze adviseurs een inkijkje in het thuiswerken. Deze week deelt Kriste Homan haar ervaringen in het thuiswerken. Zij werkt via BECIS | DIOR voor het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Ze houdt zich op dit moment bezig met het document-/informatiebeheer voor een aantal grote projecten.

Ik ben mijn opdracht bij HDSR begonnen in ‘corona-tijd’. Ik houd mij hier bezig met het document-/informatiebeheer voor een aantal grote projecten. Ik heb het grootste deel van mijn collega’s dus alleen nog maar digitaal ontmoet. Dat is wel gek!

Hoe bevalt het thuiswerken en wat is je daarbij opgevallen?

Ik ben denk ik zelden zo blij ben geweest met een wekker die om 06:30 afging. Afgelopen week mocht ik voor het eerst (weer) naar kantoor. De afgelopen maanden stond die wekker zeker een uur later. Absoluut een voordeel van thuiswerken. Geen reistijd meer en gemiddeld toch echt wel een uurtje langer slaap. Heerlijk, voor een niet-ochtend-mens als ik. Maar toch mis ik kantoor en de energie van mensen om me heen. Ik mis de gesprekken bij het koffiezetapparaat die niet alleen maar over werk gaan. Ik zat dinsdag dus met een grote glimlach -én een heerlijk zonnetje- op m’n gezicht op de fiets naar kantoor.

Ik begin inmiddels gewend te raken aan het thuiswerken, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik het alleen maar fijn vindt. Het is wel leuk om te zien hoe snel iedereen, gedwongen door de omstandigheden, daar een weg in vindt. De eerste weken voelden vooral ‘spannend’ en ben je met z’n allen op zoek naar een manier om zo goed en efficiënt mogelijk het werk vanuit huis (samen) te kunnen doen. Zoals ik zei heeft het absoluut voordelen. Maar ik merk ook dat ik de structuur in m’n dag mis. Thuis is ook kantoor, en kantoor is thuis. Daarom maak ik tegenwoordig een dagplanning met pauze-momenten waarop ik er van mezelf echt even uit moet. Weg achter m’n laptop. Op kantoor at ik nooit achter m’n laptop maar gek genoeg merkte ik dat ik dat thuis wel steeds deed. Laten we zeggen dat ik mijn weg erin gevonden heb, maar dat ik blij zou zijn als het weer íets meer normaal zou worden. Ok, en af en toe een dagje thuis, zodat ik die wekker een uur laten ook kan blijven waarderen.     

 Welke werkzaamheden doe je anders dan normaal? 

Ik ben mijn opdracht bij HDSR begonnen in ‘corona-tijd’. Ik houd mij hier bezig met het document-/informatiebeheer voor een aantal grote projecten. Ik heb het grootste deel van mijn collega’s dus alleen nog maar digitaal ontmoet. Dat is wel gek! Op kantoor is het stellen van vragen zo’n eerste periode veel laagdrempeliger; je loopt eens langs of spreekt een collega naast je aan. En ook op de ‘informele’ koffie-/lunchmomenten kom je hoop te weten over de organisatie en de mensen. Nu moest ik vaker de keuze maken: ‘ga ik hiervoor echt iemand bellen/mailen?’. Ik clusterde mijn vragen dus en hield ze bij op een lijstje. Zo kon ik vervolgens in teams-overleggen veel efficiënter m’n lijstje afwerken en informatie ophalen. Het dwingt mij op een positieve manier ook wel eens mijn mond te houden en collega’s niet van het werk te houden ;-).  

Besteed je meer aandacht aan het opslaan van belangrijke informatie? 

Ik werk voor aan aantal grote projecten binnen HDSR, waar sowieso steeds meer aandacht is voor het (op de juiste plek) goed vastleggen van informatie. Dat is in deze tijd niet anders. Wel zal de coronacrisis met zekerheid geïdentificeerd worden als een ‘hotspot’ binnen de overheid. Dit betekent dat alle relevante informatieobjecten rondom deze crisis goed bewaard moeten blijven. Dat is iets waar organisaties zich bewust van moeten zijn. Hiervoor ontwikkelden we binnen BECIS | DIOR een checklist voor overheidsorganisaties.

 Tips aan collega’s voor het thuiswerken  

Richt echt een aparte werkplek in, ook al is dit gewoon aan de keukentafel. Maak een dagplanning met pauze-momenten en ga ‘smiddags lekker even een half uurtje wandelen. Probeer gewoon de structuur aan te houden die je ook hebt als je naar kantoor gaat. Ontbijten, douchen, aankleden etc. (ok, het grootste voordeel van thuiswerken is misschien toch wel dat ik al 5 maanden ongezien een trainingsbroek kan dragen). Daarnaast denk ik dat veel mensen het gevoel hebben de hele dag nu digitaal bereikbaar te moeten zijn. Op kantoor heb je ook genoeg momenten dat je niet gestoord wil worden. Dus blok die momenten in je agenda, zet jezelf afwezig op teams en zorg dat je niet afgeleid wordt. En plan af en toe gewoon een koffie-momentje in met collega’s, waarin je het ook over andere zaken dan werkt kunt hebben. Deze gesprekken zou je normaal ook op de werkvloer hebben en ik geloof echt dat ze bijdragen aan een positieve werkbeleving.